Lördag

Min vanliga hårprocedur är att tvätta håret, föna ner det och sen platta det. Det är det jag gjort de senaste tre åren. Igår tvättade jag mitt hår på kvällen, lät det halvt lufttorka och gick och la mig med halvblött hår. Idag har mina naturliga lockar, eller rättare sagt vågor kommit fram igen, efter att endast ha fått andningsutrymme när det regnat och jag inte kunnat skydda det från att bli lite krulligt. Det konstiga är - I like it. Det enda problemet är att det är farligt att sova med halvblött hår: man vet ju aldrig hur det blir, och när mitt hår väl lockat sig så är det svårt att med min prehistoriska plattång få det rakt igen. Men jag kanske borde prova. Gå med oplattat hår till skolan. Något jag verkligen inte gjort sedan jag började gymnasiet. Risky. Time for an new era. And all that jazz.

Fredag




Onsdag varblev lite för rolig. Radiodisco,snabbnudlar, Greys Anathomy och drömmar om Tony, å Tony. 

Pluggandet på litteraturkunskap igår var smärtsamt, men sällskapet och salladen piggade upp. Belöningen med pizza med mozarella och majs - underbar.

Idag känner jag mig nerklubbad och överkörd av en buss. Fastänn solen ler, skulle kännas bättre medoväder. Ikea ringde. Kallad på intervjuv - så jag kanske får ett sommarjobb trots allt! Mycket plugg att göra idag. Hemskt. Mycket plugg att göra hela tiden. Och mata katten.


Onsdag



Snart kommer T. hit på några glas vin. Kanske lite mat också, vem vet.

Kul med lov. Ja.

Tisdag

En mysdag. Signerad McDonalds. 3 hamburgar åt jag. Först skratt och skitsnack och gossip och underbart med min favorit kines. Sen SSB för lite projektkällor. Mötte upp min kära S - med i och vi begav oss ut för att leta efter ett litet ställe att dricka drinkar på en tisdagskväll. En promenad som förde förbi vrgs port och blöta strumpor senare befann vi oss på ett sunkhak. Drack en Garbo och vi befann oss i blickfånget dvs vi satt framför projektorskärmen. Avhandlade allt viktiga och oviktiga. Sen gick vi till McDonalds njöt av deras musik, läste Cosmopolitan och funderade hur bra det inte skulle vara om det fanns ett "vuxen" McD (vilket såklart skulle heta McD). Ett McDonalds som fungerade som förkrökställe, hamburgare och billig alkohol - det kan ju knappast bli bättre. Men det skulle säkert sänka deras image, tallriksmodellen och sprit är kanske inte en given kombination.

Att gå från enbart tankar i det blå till lite mer protokol, lite som Gabriel Mortimer  gör i "Mot Strömen"; preludier - Söderberg. Men med undvikande av den metalliska bismaken. Man vill ju komma ihåg händelserna också inte bara allt som omringar dem.

tisdag

Det här är fällan jag faller in i varje lov när jag tar för mig att plugga: jag tror att jag inte kommer att hå något att göra på lovet, så jag gör inget arbete de första dagarna. Sen så får jag ändå alltid massvis att göra vilket leder till att jag inte jobbat i början då jag tänkte, naw jag har ju mycket, mycket oändligt mycket tid och sen har jag ingen tid då jag ska träffa människor göra dittan och dattan. Sen sitter jag där på söndagen igen med totalångest och mycket mer plugg än en vanlig söndag, då "jag skjuter upp det där till på lovet". Måste tänka över det där med studieplanering.

BTW idag kan man anmäla sig till utbildningar på studera.nu, har redan hittat en interessant, men ska nog kolla vidare lite. Och sommarjobb och historia och engelska, svenska, projekt och filosofi. Och roliga saker. Samt börja på min bok i blondinbella-anda. Och vara bakis, slappna av och njuta av skräp-tv och skins.

Och tiden är inte min vän.

Kul med lov. Ja.

Måndag





Mitt hår har blivit rätt så långt.

På dagen.

Tre år var vi vänner, 2.5 av dem nästintill bästa. Jag vet inte om man kunde kalla oss lika, varken personligheten eller utseendet. För att säga sanningen var du den första och bästa riktiga vän jag någonsin haft. Jag må ha haft mer gemensamt med andra personer, kunnat prata om mer invecklade ämnen med vissa, förstått och blivit förstådd bättre och kanske verkat. Men du var där. Alltid där.


Såklart vi hade problem. Mestadels beroende på mig. Jag är inte lätt. Tyvärr. Jag önskar oftast att jag vore det. Men du var där. Så länge, och skulle nog fortfarande vara det om inte jag hade brutit sönder. För även om allt byggdes upp under en tid, så var det mest jag som gjorde att det gick som det gick. Jag uppskattade dig inte tillräckligt mycket.


Jag minns fester, där vi pratade på trappsteg med regn och cigaretter, där vi dansade, delade rödvin och var medelpunkten. Minns puckey-bus, Judith och Bertils, Videos med Minnie och Riddarprinsessor, Köket, sova över nätter varenda helg, matteplugg, äckliga tjejdrinkar och Cosmopolitan, Simpsons filmen, Muse, fikor, skratt och insider skämt, Zara, Stella McCartney, oändligt antal latte, minns så mycket mer, men mest av allt minns jag alla samtal. Pratet varje kväll. Telefonen som ringde.


Månader efter tyckte jag till varje gång telefonen ringde.


Puss Stinky-lein.



(Jag visste inte vilken bild man väljer till något sånt här, ville nog egentligen ta en som är aningen mer subtil, men å andra sidan så vet nog alla jag känner vem det är jag pratar om, samt att den ju redan ligger uppe på nätet, facbook it is och sen är det ju dålig mobilkvalité också.  -  första dan på vrg.)

Måndag

Idag på dagen var det precis ett år sen vi sade hejdå. Det ska jag minnas och skriva en liten notis om senare idag. Men jag tittade igenom lite bilder från förra sportlovet och då var det sol och regn istället för is och snö.











Och plugga det ska jag göra idag med. Men först en titt ut genom fönstret.



Ett år och ack vad tiden går.


Söndag

Jag slutar inte förvånas. Ögat i handen. Nu på facebook, i mina mappar för cirka 2 månader sen. Annat utförande, samma princip, samma placering. Vissa saker är allt lite lustiga.

Söndag

Man ska dra nerifrån upp och absolut inte på tvären.

Skins

Första avsnittet inleds med Tony som läser Äcklet.

You tell me probelm - then we drink - and then problem kaputt. Vashe zdorovie!

Hjärta.

Lördag

Jag längtar efter regn. Ett riktigt skyfall.

Som i det vi cyklade i 27 kilometer ifrån varandra.

Ett regn som slår, som vissa nirvanalåtar, ett regn som lockar, som man vill vandra, cykla i, som får kläderna att klibba fast, får en att bli alldeles dygnsur och huttra till.

Ett regn som renar.

Snö luktar förvisso bättre, men regn, ja regn is the real fucking deal.

Lördag


Ibland så känner man bara för att gömma sig i en kokong skapad av varmt vatten och ett igendraget draperi, med rök ringlandes upp för det vita kaklet och finska röster surrandes ur radion. Med en oäkting som ärver.  


Lördag

Jag har spenderat första lovdagen, så som man bör spendera den. Med att hitta lugnet. Att inte göra någonting alls och inte behöva tänka alls. Ofantligt skönt att förvilla sig i en bok istället för allt det andra. Lite lustigt att jag skriver "har spenderat" när dagen i själva verket inte är över alls, utan det fortfarande finns så mycket kvar.

Imorron måste jag dock vara produktiv. Jag har så otroligt mycket att plugga på att det inte är roligt. Men det är imorgon det, idag ska jag bara springa runt i min rosa baddrock och göra - ingenting.

Torsdag

Jag känner mig som en karaktär ur idioten. Men mindre vackert namn än Nastásia Filíppovna eller Aglája (Glásja) Ivánovna.

En som där som först är ovanligt vidsint i existensialismen och lägger fram tydliga, lugna och aningen inovativa argument, sen fjantar omkring i datasalen och kommenterar stavfel på andras skärmar, med skämt såklart för att efter det bli ovanligt aggresiv i ett möte med en handledare för att sedan svänga 180grader och tillbringa en ytterst trevlig lunch, efter det vara så inskränkt och negativ mot islamen att det blir löjligt och kanske gränsar vi hätskhet och sen studera ovanligt koncentrerat. Efter det vara bitter på en engelska lektion och slänga svarta blickar mot läraren för att sedan avsluta samtalet med honom med tårar i ögonen och efteråt hämta sin bror och lugnt samtala om hans dag. Komma hem och se att man fått sin nya mobil.

Sen så lossnade mitt ankare från mitt berlockarmband under dagen, så allt hopp kanske är ute?

Nu är jag bara trött. Uttömd. Och förstår mig ibland inte på mig själv.

Torsdag

Jag är en enkelspårig person. Jag fokuserar oftast bara på en fråga, den tar upp hela min existens, och allt kopplas till den. När jag var liten var den Harry Potter och pokémon, lite äldre Oscar Wilde och trassliga relationer till människor. Alla andra frågor rycker i bakgrunden och betas av lite då och då - men huvudfrågan stannar tills den är löst. Men det är lite komplicerat då jag inte alltid vet om den är löst eller ej.

Torsdag

Tiden går för fort. En klyschig utsago, men igår var det 100 dagar kvar till studenten, så idag är det nittinie. Skönt, men skrämmande, tack att jag har en nödplan. Stockholms Universitet. Inget emot ett bohem liv, men det kommer sen, kanske, förhoppningsvis: det är bara en sak jag vet: jag vill inte ta ett sabbatsår i ett år och jobba på McDonalds för att sen börja plugga direkt. Åj. Vad fan ska man plugga för den delen? Förutom om den McDonalds kanske ligger nån annanstans och inte i Sverige. Lets see, lets see.

Måndag

En blick som tränger igenom. Vända sig om. Blåa.

Tisdag

Min mobil har gått sönder. Ett frustrerande faktu. Det som dock är än värre är att jag fått sms - tre (3) och jag vet inte av vem. Alla mina vanliga kontakter vet naturligtvis om att jag inte har mobil. Så tre mystery sms - jag dör, jag menar av nyfikenhet. Hjälp.

Sen så köpte jag en ny mobil på internet. Kriterium: vit, sony ericsson och man kan spela sims på den.

En dålig lögn

När jag gick i sexan eller sjuan så började man sminka sig. Jag tog min mammas svarta och mörkgrönblå eyeliner och kletade den runt ögonen, lite stulen clinique mascara on top och jag var redo att gå. Jag har till och med förnimmelsen av att det inte såg allt för hemskt ut och att jag skulle vilja återupptäcka mina smokey eyes skills. Hur som helst så började man ju även få finnar. Vilka man försökte täcka över med dålig Clerasil hudtonad avtäckningscreme, i helt fel nyans. Såfort en av tjejerna i klassen gjorde det så brast resterande ut i ett "Det syns! Det syns!".

Så känner jag mig oftast. Men det är ingen som skriker "det syns" och inte heller många ögon verkar avslöja det. Syns det inte, eller är det bara ingen som tittar?

Tisdag

Igår på min lektion. Jag tittade upp och mötes av ovanligt intensiv blick, en ovanligt intensiv känsla som jag dock inte kunde innorndna åt vilket håll i spektrumet den svängde,  och likadana utslitna skor. Men det var nog bara för jag satt brevid läraren.

Måndag

Jag minns en solig dag på Operans tak. Hur man slöt ögonen och lät det bli rött innanför locken, en typiskt svensk gest. Dåliga skämt om hur man kunde se drottningen och prinsessorna top-less och kylan som omgav, svepte in och gav solens strålar mer makt. För några minuter kände man lycka och lugn. Och under oss pågick repetitionerna till Tosca och byggandet av rekvisiterna till Salome. En balett övades det på och solen skimrade i guldfoajén.


Måndag

Jag förstår mig inte på inbjudan. Jag vill ju gärna skylla det på min fantastiska uppenbarelse som person, men det skulle nog inte vara helt korrekt. Jag förstår det inte, men blir smickrad. Såklart.

Söndag

I flera dagar har jag sökt för ett uttryck att beskriva en situation, jag famlade i mörkret och försökte hjälpa mig själv med stymphafta närmanden på flera meningar - men idag fick jag det. Utan att jag ens behövde beskriva situationen jag behövde ett uttryck för, vilket bekräftar att det jag antog stämde, iallafall i nån annans en mina ögon. Levererat med Hesses träffsäkerhet.

Söndag

Det känns som om min fulvecka tog slut idag. Underbart! Lyckades med att dra en nästintill perfekt linje över ögonen och inte bara på ett som vanligen fallet är utan på båda (varför varför varför finns det inget ord som motsvarar lidstrich?).

Kinesisk mat.

Egentligen borde jag ju utbristit i ett "men jag är ju din vän!", kanske till och med i kursivt. Men det skulle nog vara för påmålat. Allt var som förrut, ett gemytligt förrut. Prat om vänner, bekannta, vänner i kusivt, Nietzsches teorier om röda kinder, kameler, lejon och barn, träffsäkerheten en protége man borde ha, och allmänt pretto saker. Till exempel att pretto i sig är pretantiöst - men det höll jag absolut inte med om du pretto är ett vedertaget ord och inte en av mig uppfunnen förkortning av pretantiös. Dysentrier. Den låga standarden av fik i Stockholm, skitsnack om laroy och dyl. Underbart. Har saknat att kunna slänga omkring författarnamn och synonymer, även om det missbrukades, inte av mig. Polariserande. Jag tar det som en komplimang: såklart.

Kom på det underbara med dig: men fick även bekräftelse om att det finns mer kursivt där ute. Men det ska användas sparsmakat - antalet personer då, inte tiden. För vem vill läsa en text helt i kursivt? Då förlorar den ju all betydelse.

Lördag

Långt. Suddades ut. Tack svensk server.

Tyska är bra, men kan vara coiled, pretto och lite bondigt sådär.

Dagen spenderades framför serier och twiglight (helt okey - blev sugen på att läsa boken, men inget mer).

Fika med person jag inte träffat på länge imorgon. Lite nervöst, upprymd, poitiv men utan förväntan - så borde man nog ställa sig varje situation.

Fredag

Jag läser en tjejs blogg. Den är rätt så liten skulle jag tro. Vissa dagar läggar hon upp tio inlägg, andra inga alls. Egentligen är det ingen blogg jag skulle läsa - den är felstavad och grammatiken är inte heller på topp. Tjejen är rätt så fjortis och stoltserar med hur mycket pengar hon har till förfogan, fastänn man läser mellan raderna. Jag känner med henne, det känns som hon blivit en lillasyster. En som man måste vaka över, men inte kan göra någonting för. Men vaka, vara där. Igår bad hon folk skriva en positiv och en negativ egenskap om henne: det positiva som huvudsakligen nämndes var att hon var ärlig (och vacker och allt det där).

Sen fick jag reda på att Fjodor hon och jag är födda på samma dag.

Dagarna är besynnerliga.


Tjeckoslovakien

Det här går inte bra, inte bra alls.

Okey: Andas. Lugn. Det är 24h kvar, nästan exakt tills arbetet ska in. Jag är sent ute, ja. Men det går att klara av. Går att klara av om jag kör igång. Kör igång nu. Andas. Lite mer lugn. Köra i fyra timmar så borde det vara ungefär klart. Tänk vad skönt när det över. När det ligger i faket, och inte på mitt hjärta längre. När det är borta. Andas. Nu kör vi. 24h. Go.

Torsdag

Jag kunde sova. I 8,9,10 underbara timmar. Underbara.

Idag:

 - läsa 115 sidor Stäppvargen
 - promenera i iskylla
 - Skriva 5,5 sidor samhällskunskap.

Nu kör vi.

Torsdag

Jag degraderade: från fina till légere. Men sanningen att säga borde jag nog ta bort dig helt. Om jag skulle göra det skulle jag dock trycka in webbadressen flera flera gånger per dag. 

Det känns verkligare när man skriver in bokstav för bokstav. 

Jag vill ju bara att det ska vara verkligt igen.

Onsdag

När jag ligger och vrider och vänder på mig och längtar efter starka sömntabletter tänker jag. Oftast vardagliga tankar om vad jag ska ha på mig följande dag, ibland på saker som jag inte tänkt på på dagen, oftast det jag inte orkat - när jag tänker på detta, på personerna, på det hemska, så sköljer ångesten över mig, men än värre - saknaden. Ibland lyckas jag besinna mig tänka på gröna ängar och röda blommor, men ibland blir det så starkt att jag måste tända lampan, skriva ner några meningar, läsa något stycke för att ta bort det onda, få lite lugn.

Sen finns det tillfällen då pinsamheter sköljer över mig. Saker jag gjort och verkligen inte borde. Hemskheter, frågor som aldrig borde yttrats, krav som aldrig borde ställts, ord som aldrig borde skrikits ut. Dessa pinsamheter försvinner ofta inte, inte ens dagen efter, de ätsar in sig som syra, gräver sig genom vävnaden och skaver, svider. Men sen läker de igen. Tills det svämmar över en ny natt igen. Då börjar det bränna igen. Kan man bli kvitt gamla ärr, så att de slutar öppnas, eller vill man ens det med tanke på den mediokra person man skulle bli utan det pinsama?

Ibland blir jag arg. På andra. På mig själv. Detta leder antingen till Gud vad jag hatar jävlarna, hata hata hata, vilken brist på insikt, alla är ju bara horor, dem ska jag allt visa! Att vara arg på sig själv är svårare att acceptera - man blir så vanmäktig.

Nu vill jag sova. Är trött, så trött.

München Ostbahnhof

Kylan är påtaglig, den strömmar, tränger in i alla porer, så här mycket har jag inte frysit sen jag vet inte när. Mittemot rökrutan är reklam för cigaretter, winston tror jag, men minnet kan lura mig. Klandrar tobaksindustrin för den klyschiga utplaceringen av reklamen.

En kvinna i mörkbrun päls står nära mig. En svart väska i rynkat skinn dinglar på hennes arm - dyr: en sådan Gynning skulle bära. Hon är blond, förmodligen öststaat, inte för det gör någon skillnad. Läpparna är Dior nyans.
Brevid mig i rökrutan, några gula sträck dragna på marken. Hon drar fram en cigarett ur ett gyllene cigarettetui. Den lila plasttändaren förstör intrycket.
Och sen har vi flickan, kvinnan som följt med sen flygplatsen.
Kommer de prata?

Kvinnan i päls var öststaat, ett telefonsamtal avslöjade.

Tisdag

Jag kan inte undgå att tycka att det jag skriver på dator har en betydligt högre nivå än det jag skriver för hand. När jag läser igenom handsskrivna blad verkar det barnsliga, fokuserade på G-nivån att förklara: sen brukar jag brista ut i ett oändligt upprepande av samma bokstav till slut brister jag ut i ett blööööö stänger igen boken och lägger ifrån mig pennan. Precis som Sylvia Plath: läste nånstana att hennes maskinskrivna var mycket bättre än det  handskrivna (förmodligen på tyska eller engelska wikipedia, då den svenska artikeln är beklagansvärd). Men alltid när man vill skriva vill man inte sätta på datorn. Då datorn måste starta upp och sen brummar den. Så en skrivmaskin vore ju charmig, men den skulle knattra. Skrivmaskinsknatter låter otroligt genuint men om man vill teckna ner något sent på natten kanske det inte är det ideala. Men att ha en skrivamaskin på skrivbordet är ju nästintill obligatoriskt, nu gäller det alltså att hitta en skrivmaskin och förbättre förmågan att skriva för hand. Jobbigt läge.

Måndag

Hon står på gästlistan på Spy Bar och jag trängs med fjortisar på laroy.

Livet är nog inte rättvist, nej.

Måndag

Sittandes i en gammal tågkupé. En sån där med fåtöljer iklädda i röd sammet, regn strilandes ner för fönstret, kupén fylld med rök - blandat av cigaretter och cigarrer. Det skulle sitta en man i grå kostym i den, han skulle läsa dagstidningen humma instämmande vid läsandet av vissa delar, en förargad uppsyn vid andra. Balansakten, att hålla cigarren i ena handen och dagstidningen, skulle vara en självklarhet för honom. Stirrandes ut genom fönstret, genom de mörka dimmorna, variera blicken mellan landskapet och ens egen avbild, spänna blicken och släppa den. Sänka, bläddra igenom något Agatha Christie skrivit. Svart hår och kindben mittemot.




Ord

Näppeligen

Dystopi

Kontemplativ

Burdust

Gallimatias

Afatiker

Dualism

Filantrop


Söndag

ÅÅ - K. hade sannerligen rätt. P.-G.
Jag vill ha en Big Mac, eller ett orginalmål. Mm.

Söndag

Igår var en sån där dag där alkohol inte fungerade, den bet inte, vid det jag drack borde jag börjat sluddra, vingla fram och kanske tom dansat till den musiken som spelades både för högt och var dålig.

Kvällen var, episoder var bra, andra tänkvärda, vissa hemska och osäkra, banala.

Det som var konstigast när en vakt ville släga ut mig, då jag tydligen var för full, det var lite lustigt, med tanke på tjejen som dansade, med bitvis bar rumpa, bara några meter ifrån.
 
Sen skulle de dra vidare, jag fruktar dock att nästa ställe skulle gå i samma genre.

Konversationer med några idioter om elektroder och dualism var nog höjdpunkten denna natt, samt maten som intogs vid det tillfället. 
 
På vägen hem läste jag, en man vred sitt huvud i 90grader för att se vad det var jag läste. Han tittade bort när jag tittade upp. Senare satt en annan man brevid mig, hans kompis satt mittemot, de pratade ett slaviskt språk. Människan brevid mig verkade ha ticks, hela tiden nickade hans huvud emot mig. Jag ignorerade. Att läsa klockan halv tre är nog inte det vanligaste, att läsa klassisk litteratur och inte självhjälp nog än ovanligare, men förlåt jag var nog för full för att förstå undermeningarna.

Jag vaknade med doften av Ralph Lauren i mitt hår.

RSS 2.0